• 94 år i branschen
  • Fraktfritt vid 600 kr
  • Unikt sortiment
0 Varukorg

 

Leverans och Retur 

 

Fraktbolag:

Vi anlitar både POSTNORD och DHL för frakt. Du har möjlighet att i din beställning påverka vårt val av fraktbolag.

Postnord Mypack levereras till Utlämningsställe.  Postnord Mypack Home Small (max 3 kg) levereras till din postlåda om paketet ryms där. Om inte levereras paketet till närmaste Utlämningsställe. 

DHL Service Point levereras till närmaste Utlämningsställe. DHL Hempaket levereras till din postlåda.

Fraktvillkor Inrikes:
Vi debiterar 59 kr i frakt för order under 600 kr. Order över 600kr inom Sverige är fraktfri när du hämtar ditt paket på Utlämningsställe. Vid Hemleverans debiterar vi 99 kr i frakt vid order under 600 kr. Vid order över 600 kr debiterar vi 59 kr. 

Leveranstid:

Normalt får Du Dina varor inom 1-3 dagar. Det kan dock dröja längre om en vara är slut och vi väntar på den. I så fall meddelar vi dig. Vi delar inte upp en order i flera leveranser.

Avisering

Efter avslutat köp erhåller kunden en orderbekräftelse via e-post och SMS. Kunden ansvarar för att kontrollera att adressuppgifter och beställningens innehåll överensstämmer. OBS! Om ditt namn på fraktsedeln inte stämmer överens med din legitimation kan utlämningsstället neka dig att hämta ut ditt paket. Kostnaden för att ändra namn är 99kr. Kontakta oss för ändring av namn. Om du inte erhållit en orderbekräftelse inom 30 minuter efter avslutat köp ombeds du kontakta Örtagubben support: support@ortagubben.se

Glöm inte att kolla din skräpkorg.

Transportskador

Paket eller varor som skadats, anmäles av kunden direkt till PostNord eller direkt till den som du kvitterar ut paketet av. Maila vår support och tala om vad som hänt: support@ortagubben.se


Reklamationer

Reklamation skall ske inom skälig tid från den tidpunkt då skada eller fel upptäcks. Är det yttre emballaget skadat skall reklamation ske när försändelsen hämtas ut. Retur får ej ske mot postförskott eller efterkrav. Kunden skall kontakta Örtagubben innan reklamation sker (kundtjänst nås på support@ortagubben.se). Reklamationer hanteras av Örtagubbens kundtjänst vid kontoret på högbergsgatan 32, 116 20 Stockholm. Vid godkänd reklamation står Örtagubben för frakt och returfrakt. Om reklamationen inte godkänns står kunden för returfrakt. Rätten till reklamation upphör enligt lag 3 år efter att kunden tagit emot varan eller efter det att utgångsdatum har passerats. Om du inte skulle känna dig nöjd med vår hantering kan du kontakta Allmänna reklamationsnämnden (www.arn.se) eller EU-kommissionen för en tvistlösning: http://ec. europa.eu/odr


Returkostnader

Vem av konsumenten eller nätbutiken som skall stå för returkostnaden bestäms av orsaken till returen. Konsumenten skall betala eventuella returkostnader i de fall konsumenten utnyttjar ångerrätten. Nätbutiken skall betala eventuella returkostnader för retur av reklamerad produkt.


Ej uthämtat paket

När ditt paket anländer till ett utlämningsställe skickas en avisering via brev, e-mail eller sms till dig. Du som kund är ansvarig för att det mobilnummer, den adress och den e-postadress du angivit är korrekta. Om kunden inte hämtar ut sin beställning och den skickas åter till Örtagubben debiteras kunden för kostnader gällande frakt, returfrakt, expeditionsavgift samt emballage. Avgiften är 150 kr. Fakturering sker av Klarna AB. Liggetiden hos PostNord är 7 dagar. 


Öppet köp och Ångerrätt

Som kund har du enligt lag alltid rätt till 14 dagars ångerrätt från det att du tagit emot varan, eller vid delleveranser för samma beställning, när du tagit emot den sista varan för beställningen. Ångerrätten gäller dock p.g.a. hälso- och hygienskäl endast om förseglingen eller plomberingen på förpackningen inte brutits vid retur av livsmedel, kosttillskott, skönhetsprodukter, behållare avsedda för förtäring och liknande produkter.

Skönhetsprodukter utan emballage och böcker returneras ej. Ångerrätten gäller inte heller produkter märkta med kort datum eller utgånget datum. Hur Ångerrätten nyttjas: För att utnyttja ångerrätten ska kunden meddela Örtagubben inom tiden för ångerrätt och stå för returkostnad. Varorna ska skickas tillbaka i ursprungligt skick, och kopia på följesedel eller faktura skall bifogas där kunden markerar vilka varor som returneras. Du kan även använda dig utav en standardblankett för ångerrätt som tagits fram av Konsumentverket och den nås här.

Om varan returneras i förändrat skick, som beror på att kunden hanterat varan i större omfattning än som kan anses vara nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion, har Örtagubben rätt att göra ett prisavdrag avseende den värdeminskning som det medfört på produkten, vilket minskas från summan för återbetalning till kunden. Om varorna inte ankommit till Örtagubben 14 dagar efter meddelande om ånger, anses kunden ha accepterat köpet.

 

Återbetalning till kund:

Örtagubben återbetalar köpeskillingen, minskat med eventuella prisavdrag för värdeminskning enligt ovan, inom 14 dagar efter att Örtagubben mottagit ditt meddelande om nyttjande av ångerrätten, men tidigast när varan kommit bolaget tillhanda eller kunden visat att varorna sänts åter till Örtagubben. Återbetalning sker med samma betalsätt som kunden använt vid köpet, om inte annan överenskommelse sker med kunden. Vi löser inte ut ofullständigt frankerade försändelser och återbetalar inte fraktavgifter.