Köpvillkor enligt gällande svensk köplag. Ingen försäljning till minderåriga (under 18 år) utan målsmans tillåtelse. Genom att lägga en order godkänner kunden Örtagubbens köpvillkor och accepterar att köpet innebär ett betalningsansvar.
Webbshoppen innehåller ett begränsat antal produkter ur vårt totala sortiment.
Ring vår webbsupport om produkter du inte hittar: 08-673 04 63 välj 4 eller maila till support@ortagubben.se med önskemål om produkter som du vill kunna köpa från vår webbshop!
Betalsätt
Klarna Checkout: Kort, Bank, Faktura eller Avbetalning. Vi bekräftar automatiskt din beställning med e-post – det är därför viktigt att du skriver rätt e-postadress när du fyller i Din order i kassan.
Fraktbolag
Postnord Mypack levereras till närmaste Utlämningsställe. Postnord Mypack Home Small (max 3 kg) levereras till din postlåda om paketet ryms där. Om inte levereras paketet till närmaste Utlämningsställe.
DHL Service Point levereras till närmaste Utlämningsställe.
Fraktvillkor Inrikes
Vi debiterar 59 kr i frakt för order under 600 kr. Order över 600kr inom Sverige är fraktfri när du hämtar ditt paket på Utlämningsställe. Vid Hemleverans debiterar vi 99 kr i frakt vid order under 600 kr. Vid order över 600 kr debiterar vi 59 kr.
Leveranstid
Normalt får Du Dina varor inom 1-3 dagar. Det kan dock dröja längre om en vara är slut och vi väntar på den. I så fall meddelar vi dig. Vi delar inte upp en order i flera leveranser.
Avisering
Efter avslutat köp erhåller kunden en orderbekräftelse via e-post. Kunden ansvarar för att kontrollera att adressuppgifter och beställningens innehåll överensstämmer. Om Du inte erhållit en orderbekräftelse inom 30 minuter efter avslutat köp ombeds Du kontakta support@ortagubben.se eller 08-673 04 63 välj 4.
Fraktvillkor Utrikes
Vi skickar till Danmark och Finland. Fraktavgiften beror på vikten. Minsta beställningsvärde 2000 kr.
Transportskador
Paket eller varor som skadats, anmäles av kunden direkt till Posten eller direkt till den som du kvitterar ut paketet av. Ring vår support och tala om vad som hänt: 08-673 33 23
Reklamationer
Reklamation skall ske inom skälig tid från den tidpunkt då skada eller fel upptäcks. Är det yttre emballaget skadat skall reklamation ske när försändelsen hämtas ut. Retur får ej ske mot postförskott eller efterkrav. Kunden skall kontakta Örtagubben innan reklamation sker (kundtjänst nås på support@ortagubben.se). Vid godkänd reklamation står Örtagubben för frakt och returfrakt. Om reklamationen inte godkänns debiteras kunden 59 kr för frakt åter till kund. Rätten till reklamation upphör enligt lag 3 år efter att kunden tagit emot varan eller efter det att utgångsdatum har passerats. Om du inte skulle känna dig nöjd med vår hantering kan du kontakta Allmänna reklamationsnämnden (www.arn.se) eller EU-kommissionen för en tvistlösning: http://ec.europa.eu/odr
Returkostnader
Vem som skall stå för returkostnaden bestäms av orsaken till returen. Konsumenten skall betala eventuella returkostnader i de fall konsumenten utnyttjar ångerrätten. Nätbutiken skall betala eventuella returkostnader för retur av reklamerad produkt.
Ej uthämtat paket
När ditt paket anländer till ett utlämningsställe skickas en avisering via e-post eller sms till dig. Du som kund är ansvarig för att det mobilnummer, den adress och den e-postadress du angivit är korrekta. Om kunden inte hämtar ut sin beställning och den skickas åter till Örtagubben debiteras kunden för kostnader gällande frakt, returfrakt, postförskott, expeditionsavgift samt emballage. Avgiften är f.n. 150 kr. Fakturering sker av Klarna AB. Tänk på att liggetiden hos DHL är 14 dagar och PostNord 7 dagar.
Öppet köp och Ångerrätt
Som kund har du enligt lag alltid rätt till 14 dagars ångerrätt från det att du tagit emot varan. Ångerrätten gäller dock p.g.a. hälso- och hygienskäl endast om förseglingen eller plomberingen på förpackningen inte brutits vid retur av livsmedel, kosttillskott, skönhetsprodukter, behållare avsedda för förtäring och liknande produkter. Ångerrätten gäller inte heller produkter märkta med kort datum eller utgånget datum.
Hur Ångerrätten nyttjas
För att utnyttja ångerrätten ska kunden meddela Örtagubben inom tiden för ångerrätt. Om varan returneras i förändrat skick, som beror på att kunden hanterat varan i större omfattning än som kan anses vara nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion, har Örtagubben rätt att göra ett prisavdrag avseende den värdeminskning som det medfört på produkten, vilket minskas från summan för återbetalning till kunden. Om varor som inte omfattas av ångerrätten returneras till Örtagubben och kunden vill få produkten åter skickad till sig debiteras kunden 49 kronor i fraktkostnad för detta. Om kunden inte hör av sig om nytt utskick inom 30 dagar förverkas rätten till produkten som kasseras.
Retur får ej ske mot postförskott eller efterkrav. Om varorna inte ankommit till Örtagubben 14 dagar efter meddelande om ånger, anses kunden ha accepterat köpet. Om man väljer att returnera en eller flera produkter vid kampanjköp där en produkt följt med på köpet så ska även gratisprodukten returneras tillbaka i oöppnat/ursprungsskick. Om man väljer att behålla gratisprodukten kommer vi skicka ut en faktura på produktens värde.
Återbetalning till kund
Örtagubben återbetalar köpeskillingen, minskat med eventuella prisavdrag för värdeminskning enligt ovan, inom 14 dagar efter att Örtagubben mottagit ditt meddelande om nyttjande av ångerrätten, men tidigast när varan kommit bolaget tillhanda eller kunden visat att varorna sänts åter till Örtagubben.
Återbetalning sker med samma betalsätt som kunden använt vid köpet, om inte annan överenskommelse sker med kunden. Vi löser inte ut ofullständigt frankerade försändelser och återbetalar inte fraktavgifter.
Prisskillnader
Prisskillnader på produkter kan finnas mellan denna webbshop och våra butiker i Stockholm. När ett pris är lägre eller högre på webbshoppen kan det bero på flera faktorer. Att vi inte hunnit uppdatera priset, eller att vi av konkurrensskäl behöver ha ett något lägre pris i webbshoppen. Skillnaden är dock sällan mer än 10%. Detta försöker vi kompensera med vårt rabattsystem till våra butikskunder. Butikskunderna får 10% rabatt vid inköp för 1000kr, och 15% rabatt vid inköp för 3000kr. I butiken kan kunden dessutom få personlig rådgivning och hjälp som inte går att få på en webbshop.
Cookies
Enligt lagen om elektronisk kommunikation, som trädde i kraft den 25 juli 2003, ska alla som besöker en webbplats meddelas om cookies används. När du besöker denna webbplats sparas cookies på din dator. Dessa cookies är s.k. sessionscookies och används för att hålla reda på din inloggning (om du är inloggad) och din kundkorg när du handlar. Sessionscookies lagras inte under en längre tid på din dator, utan försvinner när du stänger din webbläsare. Om du inte accepterar användning av cookies kan du ställa in din webbläsare så att den automatiskt nekar cookies eller så att den informerar dig om en webbsida använder cookies. Om du stänger av cookies kommer du inte att kunna handla, eftersom kundkorgen och inloggningen kräver cookies för att fungera. Du kan däremot titta runt i butiken utan att ha cookies aktiverat.